Gymnázium Ústí nad Orlicí / Příspěvky / Projekty / IKAP II
IKAP II
Cílem této aktivity je prostřednictvím realizace projektových dnů a
kroužků vytvoření sítě středních a základních škol, jejichž
pedagogičtí pracovníci budou vzájemně spolupracovat na rozvoji
polytechnických znalostí a dovedností.
Naše gymnázium spolupracuje se třemi základními školami – ZŠ a
MŠ Libchavy, ZŠ Komenského a ZŠ Bří Čapků Ústí nad Orlicí.
Projekt je zaměřen na oblast chemie a fyziky.
Učitelé ZŠ a gymnázia společně připravují projektové dny, které
následně realizují vždy se skupinou žáků na gymnáziu. Projekt se
realizuje během 4 vyučovacích hodin, kdy jsou žáci zapojeni především
do praktických činností a zkoumání různých témat chemie a fyziky.
18. 10. 2021 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Zkoumání vlastností modré skalice
5. 11. 2021 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Elektrochemie – elektrolýza,
galvanické články
6. 12. 2021 ZŠ Bří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Elektrochemie – galvanické články, el. proud
a napětí
11. 3. 2022 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Zkoumání vodivosti a pH látek
25. 4. 2022 ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Není voda jako vodak
13. 5. 2022 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Redoxní reakce a vodivost roztoků
10. 10. 2022 ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Povrchové napětí vody a vodných roztoků
21. 11. 2022 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Voda – vodivost roztoků a elektromagnetická
indukce
13. 1. 2023 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Řada reaktivity kovů
Chemický kroužek v rámci IKAP II
Po celý školní rok 2021/22 probíhal na gymnáziu chemický kroužek pro žáky ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí. Žáci pracovali pod vedením učitelů Kláry Kroulíkové, Lenky Janyšové, Radovana Růžičky a Jany Kolářové. Do kroužku se zapojili žáci 8. a 9. ročníků, kteří s prací v chemické laboratoři dosud neměli téměř žádné zkušenosti. Nejprve se seznámili se základními postupy při dělení směsí, dále s anorganickými sloučeninami a redoxními reakcemi. Další blok kroužku byl zaměřen na kvalitativní a kvantitativní analýzu. V poslední části pracovali žáci s organickými látkami. Délka kroužku byla přizpůsobena časové náročnosti jednotlivých pokusů (2 až 3 hodiny). Součástí schůzek bylo také zhodnocení práce a vysvětlení dějů (přizpůsobené dosavadním znalostem dětí). Během roku měli žáci možnost pracovat se zařízením a pomůckami, které na základních školách nejsou běžně dostupné. Vyzkoušeli si děje, o kterých se doposud učili pouze teoreticky, nebo které pro ně byly zcela nové. Tyto zkušenosti se u dětí odrazily i v teoretické výuce ve škole – učivo si spojovali s konkrétními pokusy, více přemýšleli v souvislostech. Velké zlepšení je samozřejmě v praktických dovednostech.