IKAP II
Cílem této aktivity je prostřednictvím realizace projektových dnů a kroužků vytvoření sítě středních a základních škol, jejichž pedagogičtí pracovníci budou vzájemně spolupracovat na rozvoji polytechnických znalostí a dovedností.
Naše gymnázium spolupracuje se třemi základními školami – ZŠ a MŠ Libchavy, ZŠ Komenského a ZŠ Bří Čapků Ústí nad Orlicí. Projekt je zaměřen na oblast chemie a fyziky.
Učitelé ZŠ a gymnázia společně připravují projektové dny, které následně realizují vždy se skupinou žáků na gymnáziu. Projekt se realizuje během 4 vyučovacích hodin, kdy jsou žáci zapojeni především do praktických činností a zkoumání různých témat chemie a fyziky.
18. 10. 2021 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Zkoumání vlastností modré skalice
5. 11. 2021 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Elektrochemie – elektrolýza, galvanické články
6. 12. 2021 ZŠ Bří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Elektrochemie – galvanické články, el. proud a napětí
11. 3. 2022 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Zkoumání vodivosti a pH látek
25. 4. 2022 ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Není voda jako vodak
13. 5. 2022 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Redoxní reakce a vodivost roztoků
10. 10. 2022 ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Povrchové napětí vody a vodných roztoků
21. 11. 2022 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Voda – vodivost roztoků a elektromagnetická indukce
13. 1. 2023 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Řada reaktivity kovů
28. 2. 2023 ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí
téma: Světlo a spektrofotometrie
3. 4. 2023 ZŠ a MŠ Libchavy
téma: Vnímání barvy a světla
20. 10. 2023 ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí
téma: Barvy
Chemický kroužek v rámci IKAP II
Po celý školní rok 2021/22 probíhal na gymnáziu chemický kroužek pro žáky ZŠ Komenského Ústí nad Orlicí. Žáci pracovali pod vedením učitelů Kláry Kroulíkové, Lenky Janyšové, Radovana Růžičky a Jany Kolářové. Do kroužku se zapojili žáci 8. a 9. ročníků, kteří s prací v chemické laboratoři dosud neměli téměř žádné zkušenosti. Nejprve se seznámili se základními postupy při dělení směsí, dále s anorganickými sloučeninami a redoxními reakcemi. Další blok kroužku byl zaměřen na kvalitativní a kvantitativní analýzu. V poslední části pracovali žáci s organickými látkami. Délka kroužku byla přizpůsobena časové náročnosti jednotlivých pokusů (2 až 3 hodiny). Součástí schůzek bylo také zhodnocení práce a vysvětlení dějů (přizpůsobené dosavadním znalostem dětí). Během roku měli žáci možnost pracovat se zařízením a pomůckami, které na základních školách nejsou běžně dostupné. Vyzkoušeli si děje, o kterých se doposud učili pouze teoreticky, nebo které pro ně byly zcela nové. Tyto zkušenosti se u dětí odrazily i v teoretické výuce ve škole – učivo si spojovali s konkrétními pokusy, více přemýšleli v souvislostech. Velké zlepšení je samozřejmě v praktických dovednostech.
Chemicko-fyzikální kroužek 2022–23
V letošním školním roce probíhal v laboratořích gymnázia chemicko-fyzikální kroužek pro žáky ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí. Do kroužku se zapojili žáci 7. až 9. ročníků. Pracovali pod vedením učitelů K. Kroulíkové, R. Růžičky, Z. Kučerové, P. Pražákové a M. Růžičkové. Témata laboratorních cvičení bla zaměřena na fyzikální a chemické jevy. Žáci se nejdříve seznámili se základními postupy práce s plynem a sklem. Dále dělením směsí, s anorganickými sloučeninami a redoxními reakcemi. Také fyzikální zkoumání jako měření vodivosti, oko a vnímání světla patřily k tématům zkoumání. Další blok kroužku byl zaměřen na kvalitativní a kvantitativní analýzu. V poslední části pracovali žáci s organickými látkami. Délka kroužku byla přizpůsobena časové náročnosti jednotlivých pokusů (2 až 3 hodiny). Součástí schůzek bylo také zhodnocení práce a vysvětlení dějů (přizpůsobené dosavadním znalostem dětí).
Během roku měli žáci možnost pracovat se zařízením a pomůckami, které na základních školách nejsou běžně dostupné. Vyzkoušeli si děje, o kterých se doposud učili pouze teoreticky, nebo které pro ně byly zcela nové. Tyto zkušenosti se u dětí odrazily i v teoretické výuce ve škole – učivo si spojovaly s konkrétními pokusy, více přemýšlely v souvislostech.
Lenka Janyšová, koordinátorka projektu